Jdi na obsah Jdi na menu
 


Oprava podvozku lokomotiv

 

Starší lokomotivy, které mám ještě z doby, kdy jsem s vláčky začínal, jsou už v takovém stavu, že moc nejezdí. Hlavní problém je v nápravových ložiscích, která jsou dost vydřená a tím vzniká značná vůle v uložení a vzpříčení v převodech.

Oprava je docela jednoduchá. Z úzkého pásku pocínovaného plechu tl. Asi 0,3 mm jsem udělal jakoby vložku pro ložisko. Jehlovým pilníkem jsem úměrně zvětšil v podvozku otvory pro nápravy. Vteřinovým lepidlem jsem vlepil do těchto otvorů vyrobené vložky ložisek. Po uložení náprav do ložiska, jsem přečnívající konec lehce ohnul, aby  šlo hřídelkou snadno a bez velké vůle otáčet. Po této úpravě  byla lokomotiva opět provozuschopná. A navíc se takováto ložiska už nikdy nevydřou. Alespoň myslím.

Viz. schéma a fotodokumentace.

 

 

Impulzní regulátor

 

Pro ovládání kolejiště používám impulzní regulátor, který by měl být výhodnější pro pomalou jízdu lokomotiv, kdy se s ním dá dosáhnout daleko jemnější jízdy, než klasickým ovladačem, pracujícím pouze s normální regulací stejnosměrného proudu. Po zakoupení lokomotivy od fy. KUEHN MODELL BR 185, která je vybavena digitálním dekoderem, jsem zjistil, že impulzní regulace s ní dělá divy. Chvilku normálně jezdí i když tedy nic moc, chová se tak, jako by jela po značně znečistěných kolejích a chvilkami měla výpadky napájení. Po provizorním napájení klasickým trafem FZ1, jezdí naprosto bezproblémů. Problém je v impulzní regulaci, kdy do dekoderu prolézají rušivé frekvence, které jsou vyhodnoceny jako řídící povely, samozřejmě nesmyslné. Nechce se mi v lokomotivě likvidovat dekoder, člověk nikdy neví, kdy se může hodit. Tak mi nezbývá nic jiného, než se vzdát impulzní regulace a nahradit ji klasickým regulátorem.

Konečně jsem se dostal u úpravě. Rozhodl jsem se, že impulsní regulaci nebudu rušit, že odpojím digitální dekoder v lokomotivě. Ale zde musím uvést na  pravou míru jednu věc, kterou jsem zjistil až dodatečně. Lokomotiva není vybavena digitálním dekoderem, má pouze přípravu na digitální dekoder.  Z toho vyplývá, že na analog by měla jezdit bez problémů, ale není tomu tak. Pravděpodobně to minimum elektroniky, které v lokomotivě je, při impulzní regulaci motorku nějak vadí.

Proto jsem zkusil připojit motorek přímo na vývody od sběračů proudu a kupodivu lokomotiva jezdila bez problémů. Na elektronické destičce jsou ještě umístěny LEDky pro osvětlení lokomotivy. Abych nemusel řešit nové osvětlení, vrátil jsem ji zpět do lokomotivy a připojil na napětí od sběračů proudu. Samozřejmě jsem musel odizolovat kontakty, které původně sloužily pro připojení k motorku. Po této úpravě jezdí lokomotiva bez problémů.

Ještě jsem řešil trochu problém, jak sundat co nejšetrněji kapotu z podvozku. Použil jsem dvě fólie, které jsem zasunul z obou stran mezi kapotu a podvozek tak, aby se packy, co drží kapotu, na podvozku uvolnily. Pak už nebyl problém vysypat podvozek z kapoty. Viz. fotogarerie Úpravy lokomotivy BR185.

 

Osvětlení osobních vagonů

V osobních vagonech jsem měl kdysi dávno dělané osvětlení, kdy v každém vagonku byly 2 žárovičky na 12 V. Svítilo to samozřejmě dobře, ale mělo to několik nectností :

Svit žárovek byl závislý na velikosti trakčního napětí.

Při přejezdu přes nerovnosti, vyhybky a pod. docházelo k vypadávání osvětlení. Vagony blikaly.

Dvě žárovky ve vagonu bylo málo, vagon byl značně nerovnoměrně osvětlen.

Proto jsem se rozhodl na předělání tohoto osvětlení. Protože používám pulzní regulaci, bylo možné výše uvedené nedostatky znáze vyřešit, nežli pouze u klasického analogového ovládání.  Jako zdroj světla jsem použil bílé LED diody, které mají poměrně velkou svítivost. Z tohoto důvodu jsem mohl použít proud LEDkou asi 1 mA a LEDka již dostatečně svítila. Celkem jsem jich do každého vagonu dal 9, čímž je osvětlení naprosto rovnoměrně rozloženo. Na každou stranu vagonu jsem umístil 1 kondenzátor 470 M / 16V, takže celková kapacita je asi 1G, což stačí při přerušení napájení, aby LEDky svítili ještě asi 5 s. To postačuje, aby v případě krátkodobého výpadku napětí vagon stále svítil. Aby vagon svítil při jízdě oběma směry, musí být samozřejmě na vstupu umístěn usměrňovač.

Ale hlavní přednost celého systému je v tom, že již při naprosto nepatrném vytočení regulátoru, kdy lokomotiva ještě nemá ani tu nejmenší šanci se rozjet, se osvětlení rozvítí na maximální hodnotu a jeho intenzita během jízdy nijak nekolísá.
 

 

Náhledy fotografií ze složky Oprava podvozku