Jdi na obsah Jdi na menu
 


Přestavníky.

Když jsem uvažoval, čím nejlépe přehazovat vyhybky, volil jsem mezi dvěmi způsoby: elektromagnetem nebo elektromotorem.  Při použití elektromagnetu se mi nepozdávalo jeho mžikové přepnutí vyhybky, daleko věrohodnější je přestavování vyhybky elektromotoricky. Více to odpovídá realitě.  Další volba byla, jaké přestavníky koupit. Při prohlídce e-shopů a hlavně cen těchto přestavníků, padla volba na jejich výrobu. V podstatě jsem nevymýšlel nic převratného, ale použil jsem konstrukci továrně vyráběných přestavníků. Trochu jsem to zjednodušil, že nepoužívám zpětné hlášení, ale k ovládání vyhybky mám dvoupaketový přepínač, kdy jeden paket přepíná elektromotor a druhý slouží jako kontakty zpětného hlášení. Ty využívám pro rozsvícení příslušné LED diody, která signalizuje směr přehozené vyhybky.

Celý přestavník jsem se snažil konstruovat co nejjednodušeji a pak taky hlavně z hlediska spolehlivosti, abych se o ně již nemusel nikdy starat. Ale teprve budoucnost ukáže, jak se mi to povedlo. Konstrukce je patrná z fotografií ve fotogalerii.

Motorek jsem použil z vyřazené DVD mechaniky, převodová kola mám ve starých zásobách, trochu problém byl se šnekem. Ty bohužel žádné nemám, tak jsem si je musel vyrobit. Na tyčku o průměru 6mm jsem navinul několik závitů drátu o průměru asi 1mm s roztečí, tak aby korespondovala s roztečí zubů na ozubeném kole. Není to tedy nic moc, ale vzhledem k tomu, že přehození vyhybky trvá asi 2 až 3 sec. a pak dlouho nic, tak se tento převod dá v pohodě použít. Při výrobě koncových vypínačů jsem taky vycházel z jednoduchosti. Aby se dal přepínat směr otáčení motorku, musel jsem zvolit symetrické napájení +-5V proti nule, viz. schema zapojení ve fotogalerii.

Vlastní přestavení vyhybky provádí ocelová struna, která je jedním koncem ukotvena v unašeči přestavníku a druhým koncem zapadá do otvoru v přesuvníku vyhybky.

Při instalaci přestavníku na kolejiště dá sice chvilku práce přesné nastavení, protože je nutno seřídit koncové vypínače tak, aby celkový zdvih a přítlak přesouvané kolejnice na pevnou kolejnici byl tak akorát.

 

.   .